Zabawy i gry literowe
stanowią zbiór wybranych i odpowiednio dobranych ćwiczeń, których zasadniczym zadaniem jest wywieranie wpływu na kształtowanie i usprawnianie umiejętności czytania i pisania.
1. Malowanie liter farbami.
Używając farb dziecko wykonuje pojedyncze litery bez odrywania ręki.
2. Składanka literowa.
Dziecko dysponuje kompletami liter znajdujących się w rozsypce. Rodzic wskazuje przedmiot, którego nazwę dziecko składa z liter.
3. Przekształcanie wyrazów.
Rodzic prezentuje wyrazy krótsze, o prostej budowie literowej występujące w formie podstawowej. Dziecko rozbudowuje wyraz dokładając kolejno słowa, np.: lis – list – listy; sto – stop – stopień.
4. Rozsypanka.
Z liter dość długiego wyrazu dziecko tworzy dowolną liczbę nowych słów. Zasada zabawy dopuszcza zmianę liczby i kolejności liter.
5. Łańcuchy sylabowe.
Rodzic rozpoczyna zabawę wypowiadając wyraz dwusylabowy, który powtarza dziecko. Następnie dziecko wypowiada nowy wyraz rozpoczynający się pierwszą lub drugą sylabą powtórzonego wyrazu np.: la/to – tory ; ki/no – noga .
6. Dokończ wyraz.
Rodzic prosi o dokończenie rozpoczętego wyrazu przez siebie wyraz dopisaniem lub dopowiedzeniem jego pozostałej części, np.:
ko – tek
ro- wer
ma- ma.
7. Jakie coś jest? – zabawa w określenia
Rodzic np. mówi: jaki jest śnieg?, dziecko może podać dowolną liczbę określeń , np: puszysty, biały, zimny, miękki, lekki, delikatny itd.
Rodzic może dowolnie wybierać przykłady, zabawa nigdy się nie nudzi! Zachęcam!
Oligofrenopedagog, Logopeda
Mgr Róża Iwaszko