Wczesne Wspomaganie Rozwoju – BEZPŁATNE SPECJALISTYCZNE WSPARCIE

Drodzy Rodzice!

Jeśli rozwój Waszego dziecka przebiega nieprawidłowo, możecie Państwo skorzystać z bezpłatnej pomocy i wsparcia specjalistów w ramach zajęć Wczesnego Wspomagania Rozwoju.

Zespoły Wczesnego Wspomagania Rozwoju funkcjonują na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U.z 2013 r., poz. 1257), gwarantując każdemu dziecku (z opinią o wczesnym wspomaganiu rozwoju) i jego rodzinie bezpłatne, specjalistyczne wsparcie i stymulację rozwoju dopasowane do indywidualnych potrzeb i możliwości.

Czym jest Wczesne Wspomaganie Rozwoju?

Wczesne wspomaganie rozwoju, ma na celu pobudzanie i stymulowanie ruchowego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego rozwoju dziecka do czasu podjęcia nauki w pierwszej klasie szkoły podstawowej.

Wczesne wspomaganie rozwoju jest to zintegrowany system oddziaływań profilaktycznych, diagnostycznych, leczniczo – rehabilitacyjnych i terapeutyczno – edukacyjnych, prowadzony przez interdyscyplinarny zespół specjalistów.

Podmiotem wczesnego wspomagania rozwoju jest rodzina z małym dzieckiem, u którego wykryto nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym, które mogą być wywołane m.in. przez wcześniactwo, zaburzenia genetyczne, wady wrodzone, uszkodzenia narządów zmysłów (wzrok, słuch), problemy neurologiczne, uszkodzenia lub zaburzenia centralnego układu nerwowego, uszkodzenia lub zaburzenia aparatu ruchowego i inne.

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może dotyczyć rozwoju motorycznego, stymulacji wielozmysłowej, rozwoju mowy i języka, orientacji i poruszania się w przestrzeni, usprawniania widzenia, słuchu, umiejętności samoobsługi i funkcjonowania w środowisku.

Zadania Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju:

  • udzielanie pomocy rodzinie w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania,
  • udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji dla rodziców w zakresie pracy z dzieckiem,
  • pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu,
  • pomoc dziecku w pełnym wykorzystaniu potencjału rozwojowego, jakim dysponuje w zakresie funkcji poznawczych, rozwoju ruchowego, komunikacji i kontaktów społecznych,
  • pomoc dziecku w stopniowym osiąganiu coraz większej autonomii i samodzielności, na miarę jego możliwości,
  • zapobieganie występowaniu lub pogłębianiu się nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym dziecka,
  • dostarczanie rodzicom wsparcia w związku z długotrwałym kryzysem emocjonalnym, wynikającym z faktu niepełnosprawności ich dziecka,
  • stopniowe przygotowanie rodziców do realizacji powyższych zadań i  wspierania ich, jako osób aktywnie wspomagających rozwój swojego dziecka.

Specjaliści Wczesnego Wspomagania Rozwoju

Pomocą dziecku i jego rodzicom (opiekunom), zajmuje się interdyscyplinarny zespół specjalistów, posiadających profesjonalne przygotowanie do pracy z rodziną, z małymi dziećmi, który tworzą:

  • psycholodzy,
  • logopedzi,
  • pedagodzy (np. oligofrenopedagodzy, pedagodzy specjalni),
  • terapeuci innych specjalności ( np. specjaliści w zakresie integracji sensorycznej, terapii ręki).

Warunki objęcia dziecka i rodziny specjalistycznymi formami pomocy w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju.

  • Dzieci przyjmowane są na zajęcia na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydanej przez zespół orzekający/opiniujący w publicznej lub niepublicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej. O taką opinię ubiegać się można w naszej placówce od września 2015
  • Dziecko z pozytywną opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i jego rodzina zostają objęci opieką Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju.
  • Posiadanie przez dziecko orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanego na czas edukacji przedszkolnej, nie wyklucza możliwości korzystania z zajęć organizowanych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.
Scroll to Top