KIEDY DO SZKOŁY?
ĆWICZENIA W PRZYGOTOWANIU DO NAUKI PISANIA I CZYTANIA
Stan gotowości dziecka do nauki pisania i czytania uzależniony jest od kompleksu czynników oddziałujących. Zabawy i ćwiczenia ruchowe orientują dziecko w przestrzeni i kształtują poczucie kierunku w odniesieniu do własnej osoby, co jest bardzo cenne w nabywaniu późniejszych umiejętności szkolnych.
W usprawnieniu rąk dziecka istotne znaczenie mają wszelkie zabawy związane z toczeniem, rzucaniem i chwytaniem. Zabawy te uczą gospodarowania siłą, napięciem mięśni i dostosowania ich do realizowanego zadania. Ich podstawowym celem jest jednak przede wszystkim wyrabianie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Przygotowanie do nauki pisania koncentruje się na rozwijaniu sprawności psychomotorycznych, rozbudzaniu i kształtowaniu procesów poznawczych oraz pozytywnych nastawień emocjonalno – społecznych.
Dlatego też, przygotowałam na podstawie literatury prof. Marty Bogdanowicz cztery zestawy ćwiczeń dla rodziców, chcących samodzielnie, w formie zabawy, pracować z dziećmi i przygotować ich do szkolnych obowiązków.
Zachęcam i polecam
mgr Róża Szyperek, nauczyciel, logopeda, terapeuta pedagogiczny
Zaczynamy od motoryki małej, będą również ćwiczenia motoryki dużej, zabawy rozwijające analizę wzrokową i zabawy rozwijające analizę słuchową.
Zestaw 1 – zabaw rozwijających sprawność motoryczną rąk
Uwaga! – należy zadbać o prawidłową pozycję dziecka przy pisaniu i rysowaniu – stopy na podłodze, plecy proste, łokcie leżą na biurku, prawidłowy jest chwyt pisaka, kartka (zeszyt) leży w pozycji – górny róg od strony ręki wiodącej lekko, skośnie do góry
- swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru, flamastrami, kredkami świecowymi, pastelami
- zamalowywanie dużych powierzchni farbami grubym pędzlem dziecko stoi (nie siedzi) przy stoliku odpowiedniej do jego wzrostu wysokości
- zamalowywanie obrazów w książeczkach do malowania
- kalkowanie obrazów
- obrysowywanie szablonów
- rysowanie po śladzie
- cięcie po narysowanych liniach – prostych frędzelki, – falistych serwetki
- wycinanie najpierw prostych, potem nieco bardziej skomplikowanych kształtów z papieru kolorowego
- modelowanie z plasteliny, modeliny, masy papierowej najpierw kuleczek, wałeczków; póżniej form bardziej złożonych – zwierząt, postaci ludzkich, liter
- stemplowanie i kolorowanie
- wydzieranie z kolorowego papieru i naklejanie wydzieranki na papier
- rysowanie w liniach wzorów literopodobych i szlaczków
- zabawy pacynką
- nawlekanie koralików
- przewlekanie sznurowadeł
- zabawa w pociągi – ruch rąk naśladuje obroty kół
- zabawa w gotowanie obiadu – naśladowanie wałkowania ciasta, mieszania gęstej zupy, kręcenia kranem, ubijania piany
- gry w pchełki, bierki, kręgle, bilard stołowy
- rzucanie woreczków lub piłeczek – kto dalej
- toczenie piłki do dołka
- zabawy z chwytaniem i rzucaniem piłkki
- kozłowanie piłki
- przerzucanie piłki średniej wielkości z ręki prawej do lewej i podrzucanie jej raz prawą, raz lewą ręką
- podbijanie balonika wyłącznie palcami prawej i lewej ręki
- wypuszczanie piłeczki tenisowej z ręki w dół i próby chwytania jej w locie, samymi palcami – zanim odbije się od podłogi
- „rysowanie palcami w powietrzu określonego przedmiotu.Zestaw 2 – Ćwiczenia rozwijające funkcje słuchowe i językowe
- różnicowanie dźwięków podobnych
- różnicowanie odległości dochodzących dźwięków (blisko, daleko)
- rozpoznawanie, potem odtwarzanie głosów przyrody
- odtwarzanie sekwencji dźwiękowych
- układanie wzorów graficznych sekwencji dźwiękowych, np. z guzików lub kasztanów
- wykonywanie ćwiczeń ruchowych na określony sygnał
- naśladowanie głosów z otoczenia
- wyklaskiwanie sylab w wyrazie
- wystukiwanie głosek w wyrazie
- wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się kończących tą samą głoską, lub sylabą ( zwróć uwagę na bezdźwięczny wygłos w języku polskim)
- wskazywanie wyrazów w których słychać np. samogłoskę „a”
- liczenie samogłosek (np. „a”) w usłyszanym wyrazie np. parawan -3
- wyodrębnienie głosek w wyrazach wypowiedzianych przez dorosłego, np. „sowa” „s – o – w – a”
- kończenie rozpoczętych wyrazów
- wybieranie rozpoczętych wyrazów
- wysłuchiwanie i liczenie głosek w wyrazach
- nauka krótkich wierszyków i piosenek
- słowa, zadaniem dziecka jest je powtórzyć. Stopniowo zwiększamy liczbę wypowiadanych słów
- rozwiązywanie rebusów
- słuchowe wyszukiwanie wyrazów w wyrazach np. w słowie traktory zawiera się słowo tory
- zabawa w słowa: mapa – aktor – robak – k…. dorosły na zmianę z dzieckiem wypowiada wyrazy, każdy następny wyraz musi rozpoczynać się od takiej głoski jaką słychać było na końcu wyrazu poprzedniego
- zabawa w głuchy telefon
- opowiadanie bajek i wierszyków przeczytanych przez dorosłegoZestaw 3 – Ćwiczenia rozwijające analizę wzrokową
- zabawy z puzzlami i układankami
- zabawa z tangrami
- wyszukiwanie szczegółów różniących obrazki
- nazywanie spostrzeganych elementów
- kalkowanie obrazków
- przerysowywanie kształtów
- dorysowywanie brakujących elementów na obrazkach
- dobieranie w pary jednakowych obrazków ( np. gra w „Piotrusia”), gra w domino obrazkowe
- gra w „Memory” obrazkowe, wyrazowe lub obrazkowo – wyrazowe
- składanie całości z elementów
- układnie różnych kompozycji i budowli według wzoru (klocki, mozaiki geometryczne, układanki)
- układnie liter według wzoru wykonanego przez dorosłego, bez odczytywania wyrazów
- szukanie w wyrazach, w tekstach określonej literki
- wycinanie, wydzieranie, lepienie liter i nazywanie ich
- dobieranie podpisów do obrazków. Czytamy dziecku krótkie słowa, dziecko zapamiętuje je, ( nie musi umieć czytać) a następnie dopasowuje podpis do obrazkaZestaw 4 – Zabawy rozwijające motorykę dużą
- chodzenie po narysowanej linii
- pokonywanie krótkich dystansów z zamkniętymi oczami
- dotykanie na przemian prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie
- zmiana kierunku biegu na sygnał, zgodnie z wcześniej wydanym poleceniem
- zwroty w określonym kierunku – w prawo, w lewo, w tył
- toczenie piłki do określonego miejsca
- rzucanie i łapanie piłki
- podrzucanie piłki do góry
- rzuty piłką do celu
- zabawy ze skakanką
- gra w gumę
- pokonywanie toru przeszkód
- jazda na rowerze
- jazda na hulajnodze
- jazda na rolkach
- jazda na łyżwach
- jazda na nartach
Mam nadzieję, że te pomysły umilą czas i dzieciom i rodzicom. Nauka przez zabawę – to najlepszy sposób na udane dzieciństwo.