KIEDY DO SZKOŁY

KIEDY DO SZKOŁY?
ĆWICZENIA W PRZYGOTOWANIU DO NAUKI PISANIA I CZYTANIA

Stan gotowości dziecka do nauki pisania i czytania uzależniony jest od kompleksu czynników oddziałujących. Zabawy i ćwiczenia ruchowe orientują dziecko w przestrzeni i kształtują poczucie kierunku w odniesieniu do własnej osoby, co jest bardzo cenne w nabywaniu późniejszych umiejętności szkolnych.

W usprawnieniu rąk dziecka istotne znaczenie mają wszelkie zabawy związane z toczeniem, rzucaniem i chwytaniem. Zabawy te uczą gospodarowania siłą, napięciem mięśni i dostosowania ich do realizowanego zadania. Ich podstawowym celem jest jednak przede wszystkim wyrabianie koordynacji wzrokowo – ruchowej.

Przygotowanie do nauki pisania koncentruje się na rozwijaniu sprawności psychomotorycznych, rozbudzaniu i kształtowaniu procesów poznawczych oraz pozytywnych nastawień emocjonalno – społecznych.

Dlatego też, przygotowałam na podstawie literatury prof. Marty Bogdanowicz cztery zestawy ćwiczeń dla rodziców, chcących samodzielnie, w formie zabawy, pracować z dziećmi i przygotować ich do szkolnych obowiązków.

Zachęcam i polecam 
mgr Róża Szyperek, nauczyciel, logopeda, terapeuta pedagogiczny

Zaczynamy od motoryki małej, będą również ćwiczenia motoryki dużej, zabawy rozwijające analizę wzrokową i zabawy rozwijające analizę słuchową.

Zestaw 1 – zabaw rozwijających sprawność motoryczną rąk
Uwaga! – należy zadbać o prawidłową pozycję dziecka przy pisaniu i rysowaniu – stopy na podłodze, plecy proste, łokcie leżą na biurku, prawidłowy jest chwyt pisaka, kartka (zeszyt) leży w pozycji – górny róg od strony ręki wiodącej lekko, skośnie do góry

  • swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru, flamastrami, kredkami świecowymi, pastelami
  • zamalowywanie dużych powierzchni farbami grubym pędzlem dziecko stoi (nie siedzi) przy stoliku odpowiedniej do jego wzrostu wysokości
  • zamalowywanie obrazów w książeczkach do malowania
  • kalkowanie obrazów
  • obrysowywanie szablonów
  • rysowanie po śladzie
  • cięcie po narysowanych liniach – prostych frędzelki, – falistych serwetki
  • wycinanie najpierw prostych, potem nieco bardziej skomplikowanych kształtów z papieru kolorowego
  • modelowanie z plasteliny, modeliny, masy papierowej najpierw kuleczek, wałeczków; póżniej form bardziej złożonych – zwierząt, postaci ludzkich, liter
  • stemplowanie i kolorowanie
  • wydzieranie z kolorowego papieru i naklejanie wydzieranki na papier
  • rysowanie w liniach wzorów literopodobych i szlaczków
  • zabawy pacynką
  • nawlekanie koralików
  • przewlekanie sznurowadeł
  • zabawa w pociągi – ruch rąk naśladuje obroty kół
  • zabawa w gotowanie obiadu – naśladowanie wałkowania ciasta, mieszania gęstej zupy, kręcenia kranem, ubijania piany
  • gry w pchełki, bierki, kręgle, bilard stołowy
  • rzucanie woreczków lub piłeczek – kto dalej
  • toczenie piłki do dołka
  • zabawy z chwytaniem i rzucaniem piłkki
  • kozłowanie piłki
  • przerzucanie piłki średniej wielkości z ręki prawej do lewej i podrzucanie jej raz prawą, raz lewą ręką
  • podbijanie balonika wyłącznie palcami prawej i lewej ręki
  • wypuszczanie piłeczki tenisowej z ręki w dół i próby chwytania jej w locie, samymi palcami – zanim odbije się od podłogi
  • „rysowanie palcami w powietrzu określonego przedmiotu.Zestaw 2 – Ćwiczenia rozwijające funkcje słuchowe i językowe
  • różnicowanie dźwięków podobnych
  • różnicowanie odległości dochodzących dźwięków (blisko, daleko)
  • rozpoznawanie, potem odtwarzanie głosów przyrody
  • odtwarzanie sekwencji dźwiękowych
  • układanie wzorów graficznych sekwencji dźwiękowych, np. z guzików lub kasztanów
  • wykonywanie ćwiczeń ruchowych na określony sygnał
  • naśladowanie głosów z otoczenia
  • wyklaskiwanie sylab w wyrazie
  • wystukiwanie głosek w wyrazie
  • wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się kończących tą samą głoską, lub sylabą ( zwróć uwagę na bezdźwięczny wygłos w języku polskim)
  • wskazywanie wyrazów w których słychać np. samogłoskę „a”
  • liczenie samogłosek (np. „a”) w usłyszanym wyrazie np. parawan -3
  • wyodrębnienie głosek w wyrazach wypowiedzianych przez dorosłego, np. „sowa” „s – o – w – a”
  • kończenie rozpoczętych wyrazów
  • wybieranie rozpoczętych wyrazów
  • wysłuchiwanie i liczenie głosek w wyrazach
  • nauka krótkich wierszyków i piosenek
  • słowa, zadaniem dziecka jest je powtórzyć. Stopniowo zwiększamy liczbę wypowiadanych słów
  • rozwiązywanie rebusów
  • słuchowe wyszukiwanie wyrazów w wyrazach np. w słowie traktory zawiera się słowo tory
  • zabawa w słowa: mapa – aktor – robak – k…. dorosły na zmianę z dzieckiem wypowiada wyrazy, każdy następny wyraz musi rozpoczynać się od takiej głoski jaką słychać było na końcu wyrazu poprzedniego
  • zabawa w głuchy telefon
  • opowiadanie bajek i wierszyków przeczytanych przez dorosłegoZestaw 3 – Ćwiczenia rozwijające analizę wzrokową
  • zabawy z puzzlami i układankami
  • zabawa z tangrami
  • wyszukiwanie szczegółów różniących obrazki
  • nazywanie spostrzeganych elementów
  • kalkowanie obrazków
  • przerysowywanie kształtów
  • dorysowywanie brakujących elementów na obrazkach
  • dobieranie w pary jednakowych obrazków ( np. gra w „Piotrusia”), gra w domino obrazkowe
  • gra w „Memory” obrazkowe, wyrazowe lub obrazkowo – wyrazowe
  • składanie całości z elementów
  • układnie różnych kompozycji i budowli według wzoru (klocki, mozaiki geometryczne, układanki)
  • układnie liter według wzoru wykonanego przez dorosłego, bez odczytywania wyrazów
  • szukanie w wyrazach, w tekstach określonej literki
  • wycinanie, wydzieranie, lepienie liter i nazywanie ich
  • dobieranie podpisów do obrazków. Czytamy dziecku krótkie słowa, dziecko zapamiętuje je, ( nie musi umieć czytać) a następnie dopasowuje podpis do obrazkaZestaw 4 – Zabawy rozwijające motorykę dużą
  • chodzenie po narysowanej linii
  • pokonywanie krótkich dystansów z zamkniętymi oczami
  • dotykanie na przemian prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie
  • zmiana kierunku biegu na sygnał, zgodnie z wcześniej wydanym poleceniem
  • zwroty w określonym kierunku – w prawo, w lewo, w tył
  • toczenie piłki do określonego miejsca
  • rzucanie i łapanie piłki
  • podrzucanie piłki do góry
  • rzuty piłką do celu
  • zabawy ze skakanką
  • gra w gumę
  • pokonywanie toru przeszkód
  • jazda na rowerze
  • jazda na hulajnodze
  • jazda na rolkach
  • jazda na łyżwach
  • jazda na nartach

Mam nadzieję, że te pomysły umilą czas i dzieciom i rodzicom. Nauka przez zabawę – to najlepszy sposób na udane dzieciństwo.

Scroll to Top