• Ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe

    Mamy Państwu do zaproponowania kilka ćwiczeń z dziećmi:

    Obcokrajowiec
    Rodzic wyjaśnia dziecku, że jest obcokrajowcem, który ma zamiar uczyć się od niego języka polskiego. Już trochę umie, ale nie jest pewien, czy wszystko dobrze zapamiętał. Na zmianę podaje prawidłowe albo błędne formy, np. zęby, koza, waza, szowa, safa, zaba, supa. Dziecko ocenia wymowę rodzica.

    Detektyw
    Zadaniem dziecka jest słuchać uważnie czytanych przez rodzice wyrazów. Jeśli usłyszy „sz”, ma podnieść ręce i pomachać jak szumiące drzewo.
    Przykładowe wyrazy: samolot, słońce, sukienka, spadochron, słupek, spinka, stół, słonecznik, szpilka, szkatułka, szklanka, szminka, szpulka, szelki, szmatka, szabla.

    1. Rodzic czyta zdania. Zadaniem dziecka jest wskazanie z ilu wyrazów składają się kolejne zdania. Przykłady zdań: Ala ma lalkę. To jest książka. Na drzewie siedzą wróble. Itp.
    2. Rodzic czyta słowa, a dziecko podaje liczbę sylab w kolejnych wyrazach (mówimy całe słowo, dziecko dzieli i klaszcze).
    wyrazy 1-sylabowe: kot, nos, las, miś, lis, płot, dzik, rów, rok, rak, włos
    wyrazy 2-sylabowe: motor, kajak, wazon, noga
    wyrazy 3-sylabowe: kanapa, dywany, litera, nagroda, skakanka, motyle, ulica, Warszawa, komputer
    wyrazy 4-sylabowe: kaloryfer, krasnoludek, telewizor, Marcelina, Katarzyna, parasole, długopisy, rękawica
    3. Rodzic podaje sylabę, dziecko ma podać swoją, ale taką, żeby powstał konkretny wyraz:
    ma-ma ko-tek li-zak ru-ra bu-zia wo-da ro-wer
    ma-ły ko-lor li-ście ru-sza bu-da wo-zi Ro-man
    ma-sło ko-szyk li-piec ru-mak bu-ty wo-źna ro-gi
    la-ska kred-ka lis-tek baj-ka
    mis-ka zas-pa Woj.-tek tra-sa łóż-ko
    4. Rodzic czyta słowa, a dziecko mówi, jaką głoskę słyszy na początku słowa (mówimy różne słowa, a dziecko rozpoznaje słuchowo, jaka głoska jest na początku wyrazu):
    lato – l, rower – r, oko – o, auto – o, krowa – k, itp.
    5. Rodzic podaje głoskę, a dziecko podaje kilka (np. 2, 3 albo 5) wyrazów, które rozpoczynają się na tę głoskę: a, k, r, m, l, w.
    6. Rodzic czyta wyrazy, a dziecko podaje, jaka jest ostatnia głoska:
    noga, krowa, nos, oko, lato, zając, liście, mydło, wazon, komputer, szal
    7. Rodzic podaje głoskę, a dziecko wymienia słowa, które są zakończone na daną głoskę: o, a, s, k, r, cz, itp.

     

    Ćwiczenia opracowała:

    Mgr Joanna Wiśniewska