• Artykuł „KIEDY DO SZKOŁY?”

    Artykuł „KIEDY DO SZKOŁY?”

    KIEDY DO SZKOŁY?
    ĆWICZENIA W PRZYGOTOWANIU DO NAUKI PISANIA I CZYTANIA

    Stan gotowości dziecka do nauki pisania i czytania uzależniony jest od kompleksu czynników oddziałujących. Zabawy i ćwiczenia ruchowe orientują dziecko w przestrzeni i kształtują poczucie kierunku w odniesieniu do własnej osoby, co jest bardzo cenne w nabywaniu późniejszych umiejętności szkolnych.

    W usprawnieniu rąk dziecka istotne znaczenie mają wszelkie zabawy związane z toczeniem, rzucaniem i chwytaniem. Zabawy te uczą gospodarowania siłą, napięciem mięśni i dostosowania ich do realizowanego zadania. Ich podstawowym celem jest jednak przede wszystkim wyrabianie koordynacji wzrokowo – ruchowej.

    Przygotowanie do nauki pisania koncentruje się na rozwijaniu sprawności psychomotorycznych, rozbudzaniu i kształtowaniu procesów poznawczych oraz pozytywnych nastawień emocjonalno – społecznych.

    Dlatego też, przygotowałam na podstawie literatury prof. Marty Bogdanowicz cztery zestawy ćwiczeń dla rodziców, chcących samodzielnie, w formie zabawy, pracować z dziećmi i przygotować ich do szkolnych obowiązków.

    Zachęcam i polecam 
    mgr Róża Szyperek, nauczyciel, logopeda, terapeuta pedagogiczny

    Zaczynamy od motoryki małej, będą również ćwiczenia motoryki dużej, zabawy rozwijające analizę wzrokową i zabawy rozwijające analizę słuchową.

    Zestaw 1 – zabaw rozwijających sprawność motoryczną rąk
    Uwaga! – należy zadbać o prawidłową pozycję dziecka przy pisaniu i rysowaniu – stopy na podłodze, plecy proste, łokcie leżą na biurku, prawidłowy jest chwyt pisaka, kartka (zeszyt) leży w pozycji – górny róg od strony ręki wiodącej lekko, skośnie do góry

    • swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru, flamastrami, kredkami świecowymi, pastelami
    • zamalowywanie dużych powierzchni farbami grubym pędzlem dziecko stoi (nie siedzi) przy stoliku odpowiedniej do jego wzrostu wysokości
    • zamalowywanie obrazów w książeczkach do malowania
    • kalkowanie obrazów
    • obrysowywanie szablonów
    • rysowanie po śladzie
    • cięcie po narysowanych liniach – prostych frędzelki, – falistych serwetki
    • wycinanie najpierw prostych, potem nieco bardziej skomplikowanych kształtów z papieru kolorowego
    • modelowanie z plasteliny, modeliny, masy papierowej najpierw kuleczek, wałeczków; póżniej form bardziej złożonych – zwierząt, postaci ludzkich, liter
    • stemplowanie i kolorowanie
    • wydzieranie z kolorowego papieru i naklejanie wydzieranki na papier
    • rysowanie w liniach wzorów literopodobych i szlaczków
    • zabawy pacynką
    • nawlekanie koralików
    • przewlekanie sznurowadeł
    • zabawa w pociągi – ruch rąk naśladuje obroty kół
    • zabawa w gotowanie obiadu – naśladowanie wałkowania ciasta, mieszania gęstej zupy, kręcenia kranem, ubijania piany
    • gry w pchełki, bierki, kręgle, bilard stołowy
    • rzucanie woreczków lub piłeczek – kto dalej
    • toczenie piłki do dołka
    • zabawy z chwytaniem i rzucaniem piłkki
    • kozłowanie piłki
    • przerzucanie piłki średniej wielkości z ręki prawej do lewej i podrzucanie jej raz prawą, raz lewą ręką
    • podbijanie balonika wyłącznie palcami prawej i lewej ręki
    • wypuszczanie piłeczki tenisowej z ręki w dół i próby chwytania jej w locie, samymi palcami – zanim odbije się od podłogi
    • „rysowanie palcami w powietrzu określonego przedmiotu.

      Zestaw 2 – Ćwiczenia rozwijające funkcje słuchowe i językowe

    • różnicowanie dźwięków podobnych
    • różnicowanie odległości dochodzących dźwięków (blisko, daleko)
    • rozpoznawanie, potem odtwarzanie głosów przyrody
    • odtwarzanie sekwencji dźwiękowych
    • układanie wzorów graficznych sekwencji dźwiękowych, np. z guzików lub kasztanów
    • wykonywanie ćwiczeń ruchowych na określony sygnał
    • naśladowanie głosów z otoczenia
    • wyklaskiwanie sylab w wyrazie
    • wystukiwanie głosek w wyrazie
    • wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się kończących tą samą głoską, lub sylabą ( zwróć uwagę na bezdźwięczny wygłos w języku polskim)
    • wskazywanie wyrazów w których słychać np. samogłoskę „a”
    • liczenie samogłosek (np. „a”) w usłyszanym wyrazie np. parawan -3
    • wyodrębnienie głosek w wyrazach wypowiedzianych przez dorosłego, np. „sowa” „s – o – w – a”
    • kończenie rozpoczętych wyrazów
    • wybieranie rozpoczętych wyrazów
    • wysłuchiwanie i liczenie głosek w wyrazach
    • nauka krótkich wierszyków i piosenek
    • słowa, zadaniem dziecka jest je powtórzyć. Stopniowo zwiększamy liczbę wypowiadanych słów
    • rozwiązywanie rebusów
    • słuchowe wyszukiwanie wyrazów w wyrazach np. w słowie traktory zawiera się słowo tory
    • zabawa w słowa: mapa – aktor – robak – k…. dorosły na zmianę z dzieckiem wypowiada wyrazy, każdy następny wyraz musi rozpoczynać się od takiej głoski jaką słychać było na końcu wyrazu poprzedniego
    • zabawa w głuchy telefon
    • opowiadanie bajek i wierszyków przeczytanych przez dorosłego

      Zestaw 3 – Ćwiczenia rozwijające analizę wzrokową

    • zabawy z puzzlami i układankami
    • zabawa z tangrami
    • wyszukiwanie szczegółów różniących obrazki
    • nazywanie spostrzeganych elementów
    • kalkowanie obrazków
    • przerysowywanie kształtów
    • dorysowywanie brakujących elementów na obrazkach
    • dobieranie w pary jednakowych obrazków ( np. gra w „Piotrusia”), gra w domino obrazkowe
    • gra w „Memory” obrazkowe, wyrazowe lub obrazkowo – wyrazowe
    • składanie całości z elementów
    • układnie różnych kompozycji i budowli według wzoru (klocki, mozaiki geometryczne, układanki)
    • układnie liter według wzoru wykonanego przez dorosłego, bez odczytywania wyrazów
    • szukanie w wyrazach, w tekstach określonej literki
    • wycinanie, wydzieranie, lepienie liter i nazywanie ich
    • dobieranie podpisów do obrazków. Czytamy dziecku krótkie słowa, dziecko zapamiętuje je, ( nie musi umieć czytać) a następnie dopasowuje podpis do obrazka

      Zestaw 4 – Zabawy rozwijające motorykę dużą

    • chodzenie po narysowanej linii
    • pokonywanie krótkich dystansów z zamkniętymi oczami
    • dotykanie na przemian prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie
    • zmiana kierunku biegu na sygnał, zgodnie z wcześniej wydanym poleceniem
    • zwroty w określonym kierunku – w prawo, w lewo, w tył
    • toczenie piłki do określonego miejsca
    • rzucanie i łapanie piłki
    • podrzucanie piłki do góry
    • rzuty piłką do celu
    • zabawy ze skakanką
    • gra w gumę
    • pokonywanie toru przeszkód
    • jazda na rowerze
    • jazda na hulajnodze
    • jazda na rolkach
    • jazda na łyżwach
    • jazda na nartach

    Mam nadzieję, że te pomysły umilą czas i dzieciom i rodzicom. Nauka przez zabawę – to najlepszy sposób na udane dzieciństwo.